Skip to content →

“The city that never sleeps…” (door Rick)

Ok, de titel liegt een beetje, want wanneer je bij toeval rond 3 uur ‘s nachts over Times Square loopt is het helemaal leeg… Maargoed, de stad staat nu eenmaal bekend onder o.a. de naam ‘The city that never sleeps’.Voor de vierde keer arriveerde ik op JFK en het was direct een feest van herkenning. Ik mag mezelf zo onderhand wel een ‘New York Junkie’ noemen, want er is geen stad op aarde die mij meer trekt dan ‘The Big Apple’. Dit keer met 3 vrienden (vorige keren ging ik met mijn vader), wat weer een ander licht op de zaak doet schijnen. Hoewel het ook betekent dat ik veel dingen weer opnieuw zal gaan bezoeken/bekijken omdat ik als enige al eens eerder in “The Big Apple” ben geweest. Maar dat vind ik wel leuk, sommigen herinneringen zijn alweer 5 of zelfs 7 jaar oud en zijn wel aan een update toe.

Aankomst
Bij aankomst kwamen we allemaal probleemloos door de Douane, wat soms nog weleens een probleem kan zijn. Van daar uit ging het allemaal erg simpel. De nieuwe air-train die je naar de 2 grote metro/treinstations brengt voor $5,- werkt snel en makkelijk. Aangekomen bij Jamaica Metro station (eens een keer niet via Howard Beach) begonnen we aan onze reis naar Manhatten. In tegenstelling tot de Howard Beach lijn reden we hier de gehele rit onder de grond en konden we dus niets van de stad zien. Maar hoe groot is die eerste indruk dan wanneer je 45 minuten later opeens 100m van Times Square vandaan staat… Vooral voor de ‘New York-maagden’ onder ons. Gelukkig stapte we nog redelijk in de buurt van ons hotel uit, wat soms nog lastig is omdat elke metro station wel 10 verschillende exits heeft, en je geen gevoel van richting meer hebt na de zoveelste links en de 4e roltrap naar boven.

Hotel
Het hotel was waarschijnlijk wel het grootste risico die we genomen hadden (naast de ‘Indien Plaats Beschikbaar’ tickets waar KLM personeel beroep op kan doen voor een gereduceerd tarief) dus we waren allemaal meer dan nieuwsgierig naar wat het in zou houden. Ter verduidelijking; We betalen €29,- per persoon per nacht voor een hotel IN Manhattan 150 METER bij Times Square vandaan. Iedereen die weleens snel gekeken heeft naar de kamerprijzen in NY weet dat dit een koopje is. Welk hotel hoor ik u denken? www.hotelcarter.com at your service (Edit: ehm, Hotel Carter is dus het smerigste hotel van Amerika, aldus tripadvisor. Het lijkt erop dat wij de beste kamer van het hotel hadden). In New York ben je weinig in je hotel en eerder de hele dag op straat, dus zolang het een eigen douche had waren wij al tevreden.
Toch wat nerveus opende we voor het eerst onze kamerdeur om te zien dat we een zeer goeie keuze hebben gemaakt, en door aan te geven dat wel hoog wilde zitten hadden we ook nog eens een kamer op de 22e verdieping, met een illegaal balcon ^_^ die wij als enige konden betreden via ons badkamer-raam. Hoewel dit hotel raar ruikt, gekke dingen doet met kamer passen wanneer het over-booked is, de liften niet al te jofel zijn en de helft van het gebouw in permanente staat verval is, is dit hotel toch wel de super-tip voor de geld-bewuste Hollander.

New York
Ondanks dat we allemaal uitgeput en vermoeid waren van de lange reis werden we door de eerste blikken van mid-town New York weer even voorzien van een volle lading aan energie. Nadat we ons gesetteld hadden in ‘t hotel en we het uitzicht bewonderd hadden vanaf ons illegale balkon wilde het nu toch weleens van dichtbij bekijken. Het hotel lag zo ideaal dat we binnen een paar minuten midden op Times Square stonden, en dit voelde voor mij weer oud en vertrouwt. Hoewel ik pas 2 jaar geleden voor het laatst in New York was veranderd Times Square continue. De hele wereld kijkt naar Times Square en het is dus ook van belang dat ‘jouw’ reclame het grootst of het mooist is van allen. Voor anderen bedrijven is het weer belangrijk dat je een winkel hebt aan dit plein. Het heeft allemaal te maken met imago en status. Maar door de hoge kosten van zowel huur van de panden als het tonen van reclame veranderd alles erg snel.

Eten moet geen probleem zijn in Amerika, en vooral niet in New York. Op en rondom Times Square is zeker 50% van de ‘winkels’ een eetgelegenheid met een breed aanbod, zolang het maar niet gezond is. Voor gezond voedsel word je in New York gestraft. De salade’s zijn matig, en het vlees komt in grote hoeveelheid. Voor groente of fruit betaal je al gouw 2 tot 4 keer zoveel dan voor een hamburger of een muffin. Voor onze eerste maaltijd in New York hebben we niet ver hoeven lopen, op de 42e straat (1 straat van onze hotel vandaan) vonden we een BBQ restaurant met een typische Amerikaanse menukaart. Voldaan en 10 kilo zwaarder verlieten we allen ‘t restaurant een anderhalf uurtje later. Zo jong en vitaal als wij zijn besloten we, nadat we nog wat rond hadden gekeken, de vermoeidheid toch maar de overwinning te gunnen en ons terug te trekken naar onze hotel kamer.

Shoppen in New York
Binnen deze vakantie hadden we een paar doelen gesteld waaraan we minimaal moesten voldoen voordat we terug zouden keren naar ons eigen blubberbad: Nederland. 1 hiervan, en tevens ook meteen de grootste, bestond (uiteraard, hoe kan het ook anders met jongeren…) uit shoppen. Ik bedoel; 4 jongeren, in Amerika, New York, Fashion Avenue? SHOPPEN! Mja, niet dus… Winkels genoeg, vol met kleding (voor de vrouwen zoals gewoonlijk meer dan voor de mannen; discriminatie?). Ook nog best mooie kleding hoor. De mannen-kleding leed echter aan kleurloosheid, daar er voornamelijk alleen maar zwarte of grijze kleding te koop was in de betere kleding winkels… We zijn jong, snap je? in de kracht van ons leven! We willen ons helemaal niet elke dag kleden alsof we naar een begravenis gaan… Tja, en blijkbaar val je met die eis al snel buiten de New Yorkse Fashion Boot. Maar! Ben je echter net 65 geworden en mocht dit je wel aanspreken? dan kan je je lol op in: SoHo, rondom Times Square, 5th Avenue ter hoogte van de 59e straat, Pier 17 en rondom Macy’s en Harald Square. Uiteraard was het aanbod mode-gerelateerd en kan het maar net zo zijn dat de volgende collectie wel binnen onze smaak valt.

Meer…
Ok, shoppen konden we hier dus niet, maar wat kan hier dan wel? De korte maar krachtige geschiedenis van New York laat zich op elke hoek zien. Omdat New York in zo’n korte tijd zo groot is geworden zie je veel opmerkelijke dingen. Hoewel de rest van het land de vuistregel ‘aan ruimte geen gebrek’ in acht neemt heeft NY hier een chronisch tekort aan. In de laatste 100 jaar hebben ze veel moeten doen om meer ruimte te creeren. Vroeger reden de meeste metrolijnen bijvoorbeeld bovengronds, nu rijden ze in Manhatten allemaal onder de grond. Dit geld ook voor de vele spoorlijnen naar de grote treinstations die New York zich rijk is. Gebouwen schieten in de hoogte, en daar waar niet afgebroken kon worden bouwden ze gewoon enkele verdiepingen erboven op. Toch moest er ook gedacht worden aan recreatie ruimte, plekken waar mensen stoom konden afblazen; even aan de drukte ontsnappen. Hierdoor hebben de square’s (pleintjes) in Manhattan extra veel aandacht gekregen, en zijn nu dan ook belangrijke openbare parkjes geworden waar men zich even van de ‘drukte’ kan ontrekken. Wanneer je echter ‘t groen van de parkjes niet groen genoeg vind kan je altijd nog Central Park bezoekje een brengen; “One park to rule them all”. Hoewel je wellicht met de gedachte rondloopt dat je maar 1 keer in New York bent en zo veel mogelijk ervan wilt zien, is het zeker geen verloren tijd om jezelf eens tot halt te roepen en je te trakteren op een warme middag bij de fontein welke menig park/square zich rijk is. Dit zijn de plekken waar je de Native New Yorker op een onbewaakt moment kan betrappen dat ook deze mensen wel degelijk rusten. Waar de meeste touristen hieraan voorbij lopen, vanwege hun drukke schema, ligt hier een kans voor het oprapen. Wij hebben dan ook regelmatig tijd doorgebracht bij een van de vele fontijnen en pleintjes waar we dan ook af en toe in contact kwamen met een ware New Yorker.

Je kan gemakkelijk je hele bezoek in New York door brengen in Manhatten zelf, en de meesten bezoekers zullen dit de eerste keer ook gewoon doen. Manhatten zelft biedt zoveel bezienswaardigheden dat je hier in een week nauwelijks de helft van alle grote trekpleisters kan bezoeken. Wees daarom gewaarschuwd; voor de meeste mensen in mijn omgeving die ooit naar New York zijn geweest is het een verslaving geworden. Maar mocht je nog ruimte over hebben in de planning dan zijn er ook nog te veel leuke dingen buiten Manhatten te bezoeken.
De Brooklyn Bridge is een van New York’s grotere trekpleister, en gezien drie van de vier nog nooit in New York waren geweest was het plan deze stalen kollos maar eens met de voet te trotseren. Wanneer je de wandeling hebt gemaakt is het een aanrader om niet meteen rechtsomkeerd terug te gaan, maar om een stukje Brooklyn in te lopen. Via de wijk Brooklyn Heights kan je bij een promenade komen welke je een prachtig uitzicht geeft op Downtown Manhattan. Eenmaal genoeg van ‘t uitzicht kan je in de buurt de metro terug naar manhattan nemen zodat je niet weer dat hele end hoeft te lopen.

Meer dan alleen New York…
Omdat we deze kans naar New York optimaal wilde benutten hadden we twee trips buiten New York geplanned. Om daar te komen hadden we na goed overwegen besloten hiervoor een auto te huren. Met de trein of bus was met vier mensen aanzienlijk duurder, en je was tevens ook minder flexibel wat betreft de tijden. Daarnaast hadden we niet 1 maar twee uitstapjes achter elkaar geplanned, wat het huren van een auto nog meer ten goede kwam.
Naar Washington D.C. en weer terug
In Washington is naar mijn mening aanzienlijk minder te doen dan in New York City. Ik kan mij zelf dan ook niet inbeelden daar ooit naar op vakantie te gaan. Daarom is het goed te combineren met een trip naar New York City. Ons plan was om ‘s ochtends vroeg te vetrekken richting JFK Airport, om daar onze luxe amerikaanse wagen op te halen en om dan vanaf daar te vetrekken richting Washington. Na +/- 5 uur rijden kwamen we aan, om vervolgens onze auto te parkeren. In Washington liggen alle ‘must-see’ plekken binnen een gebied van 10km. Ik heb het dan over het Witte Huis, The Capitol (‘t Capitool), Washington Monument, Pentagon, Vietnam Memorial en diverse beroemde graven. In hetzelfde gebied liggen ook nog eens een tiental grote musea. Helaas kwamen we toch wat laat aan en moesten we ons programma een beetje veranderen. Gelukkig liggen veel dingen bij elkaar en hebben we uiteindelijk alleen niet ‘t Vietnam memorial en het Lincoln Memorial niet kunnen bekijken. Rond 12:30 in de nacht kwamen we aan op Times Square, en gelukkig voor ons was het rond deze tijd al een stuk rustiger dan overdag. Zonder al te veel problemen hadden we onze auto in een van de vele ondergrondse garages gestalled welke zich onder ons hotel bevond. Voor $32,- konden we hem de hele nacht laten staan, en er zat dan ook niets anders op.
Naar Niagara Falls en weer terug
Niagara Falls is ook zoiets als Washington. Iets wat je graag gezien wilt hebben, maar waar je nooit naar op vakantie naartoe zou gaan. Daarom, net zoals Washington, wilde we deze trip combineren met ons bezoek aan New York. Omdat we ook al naar Washinton wilde hebben we een auto voor 3 dagen gehuurd om zo naar beide bestemmingen te rijden. Na onze terugkomst uit Washington sliepen we nog 1 nachtje in ons hotel, om daarna met al onze spullen te vertrekken richting de grens van Canada. Omdat de Falls toch wel iets verder ligt dan Washtington (zo’n 8 uur rijden) was het plan een motel te pakken ergens op de route en in de ochtend van daaruit terug te rijden naar JFK. Toen we eenmaal Niagara Falls bereikt hadden spande het er nog om of we eigenlijk wel de grens konden oversteken, omdat we geen visum hadden geregeld voor Canada. Maar Nederland schijnt een veilig land te zijn, dus onze angst was voor niets. De reden dat we in Canada moesten zijn is heel simpel, de Falls liggen in Amerika… en om er goed op te kijken moet je dus aan de andere kant staan; in Canada. Aan de kant van Canada is ook een heus entertainment park, en heel wat eetgelegenheden waar we dan ook hebben gegeten nadat we een tijd genoten hadden van de gigantische watervallen. Om 10 ‘s avonds zijn we terug gaan rijden richting New York om zo te voorkomen dat we de dag erna heel vroeg op moesten. Na 2,5 uur zijn we een willekeurig motel binnen gelopen en hebben we een 4 persoons kamer kunnen regelen. Zo hebben we dat ook weer eens gedaan 🙂

Beste lezer(es), als je al zover bent gekomen met lezen beschouw ik dat als een groot compliment, echter zullen dit niet mijn laatste ‘avonturen’ in New York zijn. Er staat zowaar alweer een tripje in 2008 in planning dus zoek deze pagina eens in de zoveel maanden nog eens op. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar ander mans belevenissen en avonturen en ik stel een reactie (met eventuele link) dan ook altijd meer dan op prijs.

Published in New York 2007

9 Comments

1. *..Kelly..*

*..Kelly..*

Yo Dudeeee’s..

Zo te horen zijn jullie al echte reizigers.. En ik zal het dan maar vertellen, ik ben RETE JALOERS..!!!
    NEW YORK.. Zeker een stad waar ik nog ga komen!! Geniet dr van, en alle hoogtepunten hoor ik nog wel..!!

Veel Liefs uit HOLLAND..!!!

2. froukje

froukje

he! rick jij zit de laatste tijd meer in amerika dan in NL! heb jij zoveel vakantie dan?
    NY is zeker echt DE stad en ik ben wel een beetje jaloers, maaaaaaaaaarrr brechtje en ikgaan zelf in februari weer!!! kan niet wachten, nou tot snel maar weer en veel plezier nog

gr froukje

3. Nathalie

Nathalie

Hi ouwe!

29 euri voor een hotel is niet veel…keep up the good work!

p.s. die man met die snor vind ik lief.

Mazzel!

4. Johan

Johan

Broho! Waar blijven de rest van de verhalen???? Je bent alweer bijna thuis man 😉

Kus van je bro en doe de groeten aan Tallis, Stefan en de Lesser!

5. Rianne

Rianne

Dude!! lieverd 😛

Waarom mocht ik nou niet in je koffertje mee?? Kben nog steeds jaloers op je dat jij t allemaal maar gwoon doet (en kan betale!!)
    wat heb ik tog een goeie verloofde uitgekozen 😀 😉

wel fijn je weer thuis te hebbe hoor 😛 maar duurt vast niet lang! je heb vast nog wel meer vette trips op de planning staan!

XxxxxX Kus!!

6. Lesser

Lesser

Je mag t verhaal wel beetje upspicen hoor 😉 Het was top!

7. Ehm, luister eens 😛 ik ben het heel langzaam aan het updaten… ik heb niet zoveel vrije tijd als stefan…

8. Etienne Godderie

Etienne Godderie

Hoi Rick,

Ik vertrek as zaterdag ook naar NY om de dag nadien in te schepen op een cruise.
    Kun jij mij helpen om mij wegwijs te maken hoe ik van JFK naar Newark Liberty international airport kan geraken.
    Dank bij voorbaat
    Terloops mooi verslag van je reis.
    Etienne

9. T-maz

T-maz

Ik heb de blogs met veel plezier gelezen. Zelf ben ik 3 keer in New York geweest en de stad is voor mij een verslaving geworden. Hier volgen een aantal tips van mij:

Probeer een sportwedstrijd te bezoeken. Ik heb zelf de NBA duel tussen New York Knicks-San Antonio Spurs bijgewoond in de Madison Square Garden en het was een geweldige ervaring. Het is leuk om te zien dat sommige mensen sport nog als een spel, als een entertainment zien. Vraag aan de receptie van je hotel of je een sportwedstijd kunt bijwonen. Meestal hebben ze, afhankelijk van het seizoen, wel tickets in de aanbieding.

New York is Manhattan. Als je 3 of 5 dagen in New York bent en je bent er voor het eerst, dan zul je Manhattan waarschijnlijk niet uit komen omdat je simpelweg geen tijd meer over hebt om buiten Manhattan te geraken.Toch is het ook heel leuk om het gewone leven te zien buiten Manhattan. Zelf ben ik naar Long Island gereden met de auto. Het aantal Shopping Malls langs de snelwegen is ongelooflijk! Ze zijn groot en ook veel goedkoper dan in Manhattan.

De meeste mensen willen New York van boven zien en gaan naar de Empire State Building. Maar de rijen om boven te geraken zijn lang en zeer vermoeiend. Je moet 2 keer overstappen op een lift en eenmaal boven stik je bijna van de drukte in een te krappe ruimte. Ik zou zeggen, probeer de Rockefeller Tower Center eens! Nog niet echt bekend bij de gemiddelde toerist en aanzienlijk groter aangelegd, waar je zonder overstappen en zonder wachtrijen in een supersnelle lift naar boven gaat met een geweldige uitzicht!

Tot slot: Wat betreft de veiligheid. Ik voel me in New York veiliger dan een avondje stappen in Amsterdam en dat zegt nogal wat.