Skip to content →

Maleisie 2008! Dag 13: Dictated Beauty!

Dag 13
In Singapore is het overal schoon, is het nergens te druk en zijn files zijn een zeldzame verschijning. Iedereen praat hier goed, en verstaanbaar, engels. Alles is goed onderhouden en armoede kom je haast niet tegen. Openbaar vervoer is hier uitstekend geregeld. Eigenlijk een perfecte stad dus.

Vandaag zijn we nog niet helemaal over het programma uit maar Less wilt graag naar de Singapore Zoo. Ik ook wel, maar wel op de voorwaarde dat het niet onze hele dag hier in Singapore kost. Dat zou ik namelijk zonde vinden. Na wat rond te vragen moet de dierentuin wel lukken en na het ontbijt bestellen we een taxi. We checken uit en geven onze tassen af. Die halen we later weer op zodat we er niet de hele tijd mee hoeven te zeulen. De balangrijke en waardevolle spullen nemen we natuurlijk wel mee.

In Singapore werken taxi’s gewoon met de meter alsof er geen andere manier bestaat. Dat is fijn, want uiteindelijk zijn we goedkoper uit dan wanneer we met de shuttle service waren gegaan van ons hotel. We doen er 30 minuten over om bij de dierentuin te komen. Daar betalen de entree prijs (+/- 8 euro) en we gaan naar binnen. Het is een mooie dierentuin. Tropisch ingericht. Maar naar mijn mening niet echt heel erg vernieuwend. Less wilt graag de olifanten zien spelen en doen. Over een paar minuten hebben de beesten een opvoering. We kijken erna en Lesley geniet. Na afloop checken we de rest van de dierentuin. Anderhalf uur later hebben we het allemaal gezien en stappen we in een taxi richting de stad.

We laten ons afzetten bij het reuzenrad van Singapore. Een beetje van hetzelfde idee als het ‘t reuzenrad in Londen. Vanuit het rad heb je een mooi zicht op skyline van Singapore’s financial district. Het kost echter 35 euro per persoon voor een rondje, en dat zijn prijzen die we niet meer gewend zijn tijdens ons verblijf in Azie, dus we haken af.

In de buurt zit toevallig ook de grootste fontein ter wereld (aldus de Lonely Planet) maar onderweg worden van afgeleid door een Shopping Mall met daarin een Carrefour (grote supermarkt). Uiteindelijk eindigen we in de film “To the center of the Earth”. En hoe slecht die film ook was (wie investeerd er nog in dat non-talent van een Brandon Frasier!?) kwam ik toch nog redelijk vermaakt de film uit.

Post-film bereiken we eindelijk de fontein. En we vonden hem helemaal niet zo groot… Een beetje teleurgesteld lopen we vervolgens terug naar het hotel waar stiekem de chill-room binnen sneaken (bij het uitchecken moesten we ook onze toegangs passen inleveren). Daar internetten, lezen en spelen we een potje pool. Opvallend genoeg verlies ik het potje polen door de zwarte bal in de verkeerde pocket te spelen, maar Lesley voelt zich alsnog een beetje de verliezer.

Om 20:00 halen we onze bagage op en bestellen we een taxi. 10 minuten later brengt die taxi ons naar het enige treinstation van Singapore. Daar laten we onze e-tickets zien, die we vorige week via internet besteld hadden, en we wachten tot het moment dat we mogen boarden.

Om tijd en geld te bespaen hebben we ervoor gekozen om met de nachttrein terug naar Kuala Lumpur te gaan. Via het internet hebben we twee bedden geboekt. Je hebt ze in verschillende klasse’s maar wij nemen gewoon de simpele. Het stelt dus ook niet veel voor, maar op deze manier bespaar je wel een overnachting en rij je naar je volgende bestemming terwijl je slaapt. Anders hadden we een middag verloren als we hadden gevlogen.

Klokslag 21:00 mogen we boarden, maar eerst moeten we weer door de douane heen. Na stempel 845 zoeken we onze plek op en maken we onszelf comfortabel, zover dat kan. Na een uur treinen bereiken we de grens en moeten we allemaal de trein uit om wederom door de douane te gaan. Dit duurt even maar daarna hoeven we er tot Kuala Lumpur niet meer uit (dat is gelijk aan een uurtje of 8).

Ik lees wat in mijn nieuwe boek terwijl Lesley voor het eerst kennis maakt met Prison Break (TV Serie) die ik op mijn iPhone heb gezet. Rond middernacht vallen we beiden in een onrustige slaap.