Skip to content →

Maleisie 2008! Dag 7: Turtles! (nu eindelijk met foto’s!)

Dag 7
Vandaag wordt het een speciale dag. Als alles volgens plan verloopt hebben we voor het slapen gaan wilde schilpadden gezien. We staan op tijd op, checken uit en nemen een taxi naar Crystel Quest. Daar aangekomen, rond 8:30, betalen we de rest van het bedrag waar we gisteren een aanbetaling voor hadden gedaan. We moeten nog tot 9:30 wachten voordat de boot vertrekt richting het eiland.

De boottocht duurt ruim een uur, maar de zee zit mee vandaag dus het ritje gaat voor ons gevoel snel voorbij.

Na lekker uit te zijn gewaait stappen we aan land en worden we gebriefd door een guide. Er is een speciale zwem/snorkel plek, om 12:30 is er een lunch, om 19:00 wordt er een informatieve film vertoond en om 19:30 begint het avond eten. Na het eten begint het daadwerkelijke programma. We zullen geseint worden door een ranger wanneer er een schilpad is gespot die eieren aan het leggen is.

Na de briefing gaan we naar onze kamer, die basic is maar wel goed. We huren beide een snorkel set en gaan naar het strand. Daar kwamen we als 1 van de eerste aan, en we troffen een bounty strand aan! Echt prachtig! (de foto’s zeggen meer dan al mijn woorden). We duiken meteen in het water en zwemmen voor het eerst tussen echte ‘wilde’ vissen. Echt een supertoffe ervaring en we kijken dan ook onze ogen uit. Om 12 uur komen we uit het water om naar de lunch te gaan maar we raken in gesprek met twee Nederlanders. We wisselen wat ervaringen uit. Het waren leuke, aardige mensen die hier met hun kinderen naar op vakantie waren. Na de lunch zwemmen en snorkelen we nog wat meer, maar ondertussen is het water teveel gezakt om relaxt te kunnen zwemmen zonder het koraal omver te schoppen. Ik ga terug naar de kamer omdat het onderhand ondraagzaam warm is in de brandende zon. Lesley doet nog wat zonnen terwijl ik een douche neem (bleek uiteindelijk gewoon zee water te zijn).

De Turtle Islands zijn 3 beschermde eilanden in de buurt van de Maleisische plaats Sandakan. Slechts 1 van die eilanden biedt de mogelijkheid om het te bezoeken en er te overnachten. Op de andere twee eilanden zitten alleen rangers.

Na het douchen haal ik Lesley op vanaf het strand en we gaan wat chillen bij de cafetaria. Daar zien we andere touristen aan land komen, waaronder een boel Nederlanders. Het lijkt ondertussen wel op een invasie 😉 . Om 6 uur ging de zon onder en het is een prachtig gezicht. Ik maak een boel foto’s en we genieten nog wat van de mooie lucht voordat we van ‘t strand af moeten zodat de schilpadden vrij spel hebben. We kijken om 19:00 de film over schilpadden en eten daarna wat rijst met kip als avond eten. Ondertussen is het al helemaal donker en op het vaste land begint het te onweren. Omdat we in totaal met 50 touristen waren werden we in twee groupen verdeeld. Wij zaten in groep twee. We spelen een potje kaarten, en Les is zo’n goeie verliezer dat ik het niet kan laten om te blijven winnen. Uiteindelijk vind ze het toch niet zo leuk meer… maarja, we spelen dan ook “pesten” 🙂 .
Ondertussen is het weer op het vaste land behoorlijk spectaculair. Het lijkt wel of de wereld daar vergaat. Continue onweer, bliksem die wel 3 a 4 keer insloeg op bijna dezelfde plek en daardoor echt goed te zien was. Ik probeer er wat foto’s van te maken… maar het lukt me niet echt. Dan worden we geroepen door een ranger dat er een schilpad gespot is en we lopen allemaal snel naar de plek toe.

We gaan met z’n allen om de schilpad staan. Gelukkig is de moeder helemaal in trance tijdens het leggen van de eieren en heeft ze niets door van al die idioten om haar heen. Ergens voelt het ook wel fout om er bij te zijn, maar het is een mooie ervaring en ze heeft gelukkig niets door. Om de beurt mogen we kijken hoe ze eieren legt. Het is een grote schilpad van bijna een meter breed en ongeveer 40 jaar oud. Ze legt 94 eieren. Deze worden vervolgens uit het nest gehaald door een ranger. Ze laten ons zien hoe ze de eieren begraven op een veiligere plek. Over ongeveer 2 maanden zal 80% van die eieren uitkomen. Gelukkig hoeven we niet zo lang te wachten, want twee maanden geleden waren ook schilpadden eieren wezen leggen. We mogen ongeveer 30 kleine schilpadjes naar de zee helpen. 1 rakker ging helemaal de verkeerde kant op, dus die heb ik even de goeie kant op gestuurd. Ze voelen wat rubberig aan, maar ik gok dat als ze goed doorbakken zijn ze veel beter smaken dan dat ze aanvoelen.

Daarna was het programma afgelopen en het was ondertussen al 22:30. We nemen afscheid van onze Nederlandse vrienden en gaan met een voldaan gevoel naar bed.

Een vissersboot

De boot

Buitenwijken/krotten boven het water van Sandakan

De BOB.

Bounty!

Beach!

Bounty chick!

Hier worden de eieren opnieuw begraven

Ontsnapte baby turtle

Mister IkBenRick.nl

Lesley

De Zon

Zonsondergang

Lesser tijdens zonsondergang

Onweer

Een moeder aan het werk!

De Baby’s

Bye Bye

Published in Maleisie 2008

2 Comments

1. Gwenn

Gwenn

He lieverds!!
    Wat ziet dat er goed uit zeg! De foto’s zijn echt super. Die turtles zijn soooo cute.
    Ben in ieder geval blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En wacht met smart op jullie volgende avontuur….
    Les, smeer je goed in en Rickatik let goed op me nicht en op jezelf natuurlijk.
    Dikke kus G

2. Mabel

Mabel

Hey 😉

Wauw weer een top dag zeg!! En weer super mooie foto’s!!