Skip to content →

Maleisie 2008! Dag 3: Eindelijk!

Dag 3

De lange reis is dan eindelijk voorbij, en het leuke, spannende gedeelte gaat nu beginnen. Gisteren gingen de laatste 2 vluchten qua gevoel gelukkig een stuk sneller voorbij. Waarschijnlijk deels omdat we twee keer eem uurtje hebben gesmokkeld door verschillende tijd zones te passeren.
Het weer hier in Azie is warm, vochtig, klef en een beetje benauwd. Eigenlijk precies zoals het 100 keer overal beschreven staat op internet en in de boeken, maar nu snappen we ook wat ze daar mee bedoelen 😉 . Na al een paar minuten buiten lopen in die omstandigheden en je voelt je vies, vet en bezweet. Iets waar we ons maar beter snel overheen moeten zetten, want dat zal de aankomende weken niet gaan veranderen.

We beginnen onze reis in Kota Kinabalu, de grootste stad van Maleisisch Borneo. Hier gaan we ons vandaag en morgen een beetje aclimatiseren en orienteren op de aankomende week. Hoewel het misschien de grootste stad is blijkt het uiteindelijk erg klein.

We kwamen midden in de nacht aan op het kleine vliegveld, in de stromende regen. Van een slurf hebben ze hier nog nooit gehoord, dus dan maar met een trappetje het vluigtuig uit. Snel namen we een taxi naar het door ons vooraf besproken hotel: Stay-In Lodge. Daar aangekomen moesten we toch wel even slikken. De kamer had airco, en was welliswaar schoon… maar daar was dan ook echt alles mee gezegd. Er stond alleen een bed en een airco. Geen douche of toilet. Niet eens een deken o.i.d. Na uiteindelijk ook niet echt goed te hebben geslapen besloten we ons budget voor de slaapplaats van vanavond iets te verhogen en een hotel uit te zoeken zoals we die allemaal kennen.

Bij het uitchecken bij de Stay-In Lodge kwamen we de manager zelf tegen: Mike Lo. Deze man was super vriendelijk en behulpzaam. Hij gaf ons direct tips, en maakte zelfs een hele planning voor ons tijdens ons verblijf in Borneo. Toen de beste man merkte dat we vooral interesse hadden in het eiland Sepidan (een van de mooiste duik/snorkel plekken van de wereld) introduceerde hij ons meteen twee bij andere backpackers die daar net vandaan kwamen. Op dat moment begon ik me een beetje schuldig te voelen dat we zo’n behulpzame man de rug toekeerde voor een ander (beter!) hotel. De backpackers waren uiterst behulpzaam, en hadden ook een boel handige info.

Ongeveer 15min. lopen vanaf de Stay-In Lodge bevond zich onze nieuwe slaapplaats: Borneo Hotel. Gelukkig konden we meteen de kamer in waar we ons meteen even hebben opgefrist, en onze backpacks konden achter laten.

Na de opfrissing zijn we een beetje de stad gaan bekijken, en op zoek naar een verlaat ontbijtje. We voelen ons meteen al erg bekeken als lange blanke westeringlinen. Ze doen dan ook geen moeite om onze vermoedens te ontkrachten. Ze staren ons aan, groeten ons zonder reden en vragen onverstaanbare vragen (vooral de kinderen hebben geen blad voor hun mond). Na wat lopen vinden we een maleisische foodcourt op de bovenste verdieping van een winkelcentrum. Elk tentje wil ons dolgraag als gast hebben, en het kortste oogcontact geeft deze mensen hoop op ons als klant. Ergens in een hoekje vinden we de winnaar voor onze lunch en we bestellen samen een ‘Garlic Chicken’ maaltijd met rijst. We hebben echt het gevoel dat we op ons wenken worden bedient, en dat we een speciale voorkeur krijgen vergeleken met de locals. Het eten is opvallen lekker (ik = niet een tropische eter 😉 ). Maar elke keer als ik op kijk is er wel een Chap-Choi die me lachend staat aan te kijken, dus al snel besluit ik me enkel nog met mijn bord eten te bemoeien.

Rond vijf uur hebben we al een groot gedeelte van de stad gezien, wat eerder getuigd van een klein centrum in plaats van onze snelheid 😉 . Snel zijn we namelijk zeker niet met deze temperaturen. Tijdens onze wandeling komen we langs de twee bioscopen van Kinabalu. We twijfelen of we vanavond naar Hellboy 2 of The X-Files gaan, of naar beide 🙂 . Een kaartje kost maar 8 pegels, gelijk aan 1,60 euro. Maar voor dat geld verwacht ik ook wel een beetje kwaliteit natuurlijk!

Morgen vertrekken we vroeg met de bus richting Mount Kinabalu National Park.

Published in Maleisie 2008

One Comment

1. Hoi hoi,
    wat een leuk begin van de trip zeg! Erg leuk om te lezen hoe jullie eerste dag daar gegaan is. Zo te lezen moeten jullie nog wel beetje wennen aan ‘t backpack leventje, maar komt helemaal goed! No worries mate! 😉
    Ik ben ook van plan om naar dit gedeelte van Maleisie te gaan, dus ik hou jullie in de gaten!!

Veel plezier!! Keep up the good life!